Skip to main content

Basisvaardigheden

Op de Rehoboth werken we opbrengst- en handelingsgericht. We gaan voor goede resultaten, waarbij gekeken wordt naar de verschillende onderwijsbehoeften van leerlingen.

Verlengde instructie

Opbrengstgericht 
Op de Rehobothschool werken we opbrengstgericht: we willen goede resultaten bereiken. Dat doen we door systematisch en doelgericht te werken. We stellen ambitieuze doelen en analyseren de resultaten. Hierbij gaat het niet alleen om leeropbrengsten, maar ook om ‘zachtere informatie’ zoals observaties en meetinstrumenten op sociaal-emotioneel gebied. Vanuit OGW (opbrengstgericht werken) benutten we het inzicht dat onderwijskwaliteit beter wordt als je kijkt vanuit doelen en resultaten. Met de analyse van de resultaten gaan we aan de slag; er worden conclusies aan verbonden voor de pedagogische en didactische aanpak in de klas. Het onderwijs en de zorg voor onze leerlingen worden erop aangepast en dat doen we handelingsgericht, kijkend naar het welzijn van elk kind. 

Handelingsgericht: Wat is dat?
Handelingsgericht werken (HGW) is een manier van werken waarbij het omgaan met verschillen tussen leerlingen concreet wordt gemaakt. Bij HGW staan de onderwijsbehoeften van leerlingen centraal en daar wordt bij aangesloten. De leerkracht kijkt vooral vooruit: welke cruciale leermomenten in de leerlijn komen de komende periode aan bod en welke doelen willen we daarbij halen? En de HGW-vervolgvraag: welke leerlingen hebben hierbij extra instructie en begeleiding nodig? Maar ook: welke leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong moeten deze leerstof anders aangeboden krijgen? Ook zij hebben specifieke onderwijsbehoeften. Bij HGW wordt niet benoemd wat een leerling niét kan, maar juist wat hij wél kan. En waar een leerling sterk in is, wordt uitgebouwd. Kortom: de nadruk ligt op het positieve en niet op de tekorten. Dat is ook heel goed voor het zelfvertrouwen van kinderen! 

Handelingsgericht: Hoe ziet dit eruit in de praktijk?
Leerlingen met dezelfde onderwijsbehoeften worden ingedeeld. De leerkracht werkt met overzichten, waarin wordt aangegeven wat de doelen in de komende periode zijn en hoe met de verschillende onderwijsbehoeften wordt omgegaan. 
Leerlingen krijgen (groepsgewijs) instructie die aansluit bij hun onderwijsbehoeften. De leerkracht benoemt het lesdoel en geeft een korte introductie. Leerlingen die geen nadere uitleg nodig hebben, gaan direct zelfstandig aan de slag. Dit zijn kinderen uit de zogenaamde ‘plusgroep’. Daarna volgt de basisinstructie, waarna kinderen uit de ‘basisgroep’ zelfstandig aan het werk gaan. Leerlingen die dat nodig hebben, krijgen een extra uitleg, de verlengde instructie, waarin op een laagdrempelige manier instructie wordt gegeven. Soms ondersteund met specifiek materiaal. Uiteindelijk bereiken deze leerlingen hetzelfde doel, maar via een wat langere weg. Ook bij de verwerking van de leerstof bieden we uitdaging op eigen niveau. 

Handelingsgericht: Ouderbetrokkenheid
Een ander belangrijk uitgangspunt van HGW is de betrokkenheid van de leerlingen en ouders. De leerkracht gaat met de leerling in gesprek over wat goed gaat, wat minder goed gaat en wanneer/hoe hij/zij hulp nodig heeft. We praten dan dus niet óver het kind, maar mét het kind. Wij zijn erop gericht dat leerlingen steeds vaker en steeds meer eigenaar worden van hun eigen leerproces: zelfregulatie. Ook ouders zijn een belangrijke partner. Zij kennen het kind als geen ander en kunnen dus heel waardevolle input leveren en wij vragen hen ook mee te denken in het onderwijsproces van hun zoon/dochter.