Skip to main content

Meer- en hoogbegaafdheid

We vinden het op de Rehobothschool belangrijk om
met het aanbod van ons onderwijs zo goed mogelijk
aan te sluiten bij het niveau van het kind.

Kwink

We maken gebruik van lesmethoden die we op verschillende niveaus (gedifferentieerd) inzetten. Er is een groep leerlingen waarvoor de methode te weinig uitdaging biedt. Voor die leerlingen maken we de leerstof compacter, zodat er meer tijd vrijkomt voor leerstof die om hogere of andere leerdoelen vraagt. We noemen dit ‘compacten en verrijken’. De leerlingen die dit betreft zullen op een voor hen juiste manier worden uitgedaagd met aanvullende materialen en instructiemomenten. Dit bevordert de werkhouding en motivatie. Deze aanpak is voor de meeste kinderen voldoende passend. 

Voor de groep leerlingen die zowel uitdaging nodig heeft, maar ook een zorgvraag heeft, bieden we activiteiten aan buiten de groep. Dit kan individueel zijn, maar ook in een kleine groep, de zogenaamde Kwinkgroep. We stellen deze leerlingen zo in staat om aan de slag te gaan met ontwikkelingsgelijken. Per leerling formuleren we specifieke, persoonlijke doelen, zoals bijvoorbeeld het leren samenwerken of het (durven) aangaan van moeilijker werk. In het begeleiden van deze leerlingen staan de executieve functies centraal. U kunt hierbij denken aan het oefenen met plannen en ordenen van het werk of het volhouden, het doorzetten en afmaken van de taken. We vinden het belangrijk dat de kinderen inzicht krijgen in het eigen handelen. We leren hen zelf verantwoordelijk te zijn voor het eigen leerproces en geven hierbij de hulp die zij nodig hebben. Je zou ook kunnen zeggen dat wij hen leren leren. 

Soms worden er leer- en denkspellen gespeeld, zoals het Kwinkspel (gebaseerd op de acht verschillende intelligenties). Van dit spel is de naam van de groep afgeleid. Het werk in de Kwinkgroep wordt ook beoordeeld. We kijken daarbij naar het leerproces van de leerling, de prestaties en ook naar de persoonlijke groei van de leerling met betrekking tot het persoonlijke doel. De beoordeling komt op het rapport te staan.

Kwink meer- en hoogbegaafd